Dynamiken der Transformation in Bildung und Bildungsforschung

Die aktuellen Transformationsprozesse in der Bildung und der Bildungsforschung stellen hohe Anforderungen an Wissenschaftler*innen. Einerseits ist ein hohes Mass an aktuellem fachlichem Wissen erforderlich, andererseits müssen Forschungsansätze vor dem Hintergrund gesellschaftlicher, technologischer und globaler Veränderungen kontinuierlich hinterfragt werden. Dies erfordert ein hohes Mass an Adaptivität, insbesondere bei wiederkehrenden politischen Unsicherheiten, der digitalen Transformation, der Migration und ihrer Wirkung, Inklusion, Chancengerechtigkeit und weiteren. Diese Faktoren beeinflussen die Bildung und Bildungsforschung massgeblich, beispielsweise durch nationale Forschungs- und Entwicklungsstrategien, die reziprok wirken und transformieren. In diesem Prozess ist eine selbstkritische Positionierung als Nachwuchswissenschaftler*in und die Reflexion über die eigene Rolle unerlässlich, um notwendige Impulse für die Transformation in der Bildung setzen zu können.

Welche erziehungswissenschaftlichen und fachdidaktischen Herangehensweisen sind angesichts komplexer Dynamiken der Transformation notwendig?

Anlässlich des 9. Deutschschweizer Doktorierendenkolloquiums am Institut für Bildungswissenschaften der Universität Basel am 26. und 27. September 2024 soll die Reflexion über diese Frage und über die eigene Rolle als Nachwuchswissenschaftler*in angeregt und vertieft werden.


Adressat*innen
Doktorand*innen der erziehungs- und bildungswissenschaftlichen Institute der vier deutschsprachigen Universitäten in der Schweiz (BS, BE, FR, ZH).

Datum, Ort und Sprache
Donnerstag, 26. September, 13.00-18.00 Uhr
Freitag, 27. September, 9.00-14.15 Uhr
Auf dem Campus der FHNW, Hofackerstrasse 30, 4132 Muttenz
Die Kolloquiumssprache ist Englisch und Deutsch.

Kosten
Keine Tagungs- und Verpflegungskosten

Anmeldung und Vorbereitung
Die Doktorierenden werden gebeten, einen Elevator Pitch (120 Sekunden, vorzugsweise auf Englisch) ihres Dissertationsprojekts vorzubereiten, der am Donnerstagmorgen mit 1-2 Folien im Plenum vorgetragen wird.
Die Anmeldung ist geschlossen.

Kontakt
Tomas Kaqinari

Sotiria Grek

Education, Quantification and Utopia: Numbers as Chameleons and Chimeras

Global education governance is rapidly changing.  ‘Super-wicked’ problems (Levin et al., 2012), diverse actors and overlapping agendas have led to increasing complexity and uncertainty about global responses to the multiple crises that behold education and its institutions. This keynote lecture will attempt to address this growing complexity through a focus on the politics of the knowledge that these diverse actors produce to coordinate and ignite action.

Indeed, despite the multiplicity of actors, crises and fields, global education governance over the last 30 years has known one constant: the ubiquity of statistical information in attempts to produce knowledge to steer and tame it. Comparative international assessments and other monitoring instruments have become proxies for countries’ progress, and they have become the means by which different entities – multilateral and bilateral funding organisations, non-governmental and philanthropic organisations, and the countries themselves – make priorities about investments and policy decisions both internationally and domestically.

The lecture will focus on this prominence of numbers as ‘technologies of government’ (Miller, 2001) in education governance, with the aim to explore not only their expansion into new policy spaces but also focus on the types of political effects they achieve. As numbers frame issues, link policy instruments and connect actors, quantification emerges, in fact, not only as the central venue for education ‘policy work’ (Colebatch, 2006) but also as the prime instrument for the production of utopian imaginaries of education futures to come.

About Sotiria Grek

Sotiria Grek is Professor of European and Global Education Governance at the School of Social and Political Science, University of Edinburgh. Sotiria’s work focuses on the field of quantification in global public policy, with a specialisation in the policy arenas of education and sustainable development. She has received funding from the UK’s Economic and Social Research Council, as well as from the Swedish Research Council. In 2017 she was awarded a European Research Council (ERC) Starting Grant, entitled “International Organisations and the Rise of a Global Metrological Field” (METRO, 2017-2022). She is also the recipient of an ERC Consolidator Grant, which focuses on ‘Art and Policy in the Global Contemporary: Examining the Role of the Arts in the Production of Public Policy’ (POLART, 2024-2029). She has co-authored (with Martin Lawn) Europeanising Education: Governing A New Policy Space (Symposium, 2012) and co-edited (with Joakim Lindgren) Governing by Inspection (Routledge, 2015), as well as the World Yearbook in Education: Accountability and Datafication in Education (with Christian Maroy and Antoni Verger; Routledge, 2021). Her most recent books (with Justyna Bandola-Gill and Marlee Tichenor) are Governing the Sustainable Development Goals: Quantification in Global Public Policy (Springer, 2022) and The New Production of Expert Knowledge: Education, Quantification and Utopia (Palgrave, 2024).

Foto Diana Sahrai

Education in times of transition and conflict and the role of researchers in processes of transformation

The presentation will start with the question of the role, function and goals of education in general and education in times of conflict and transition. In this part some common concepts of education (“Bildung”) will be presented. In the present global context, there is rarely any doubt, that education is the central precondition and resource for social and human development. Thus, there are some programs in a global context (PISA, SDGs, Inclusion, Transformative Education etc.), which try to present an agenda for strengthening education globally. Some of these concepts will be briefly presented and critically discussed.

In a second part two research projects will be exemplary presented. In this part the question of the role and the position of researchers and their embeddedness (against the background of their social background and social position and situation) in the research process and research outcomes will also be discussed.

About Diana Sahrai

Diana Sahrai is Professor of Childhood Education at the Faculty of Education at the Freiburg University of Education. She is head of the M. Ed. Higher Teaching Qualification in Vocational Education Social Pedagogy/Pedagogy and Psychology.

She specializes in the areas of inclusion, migration and diversity as well as health, with a particular focus on children, families and educational institutions. She works in research on inclusion and exclusion processes, accessibility of families through early supporting systems and Health Literacy of families with children with a migration background, especially with migrants from Afghanistan. She is a member of the Afghanistan working group.

Programm

ZeitRaumVeranstaltungspunkt
13.0012.S.12Anmeldung im Kolloquiumsbüro
13.3012.W.09Eröffnung des Kolloquiums
14.0012.W.09Elevator Pitch
15.0012.W.09Pause
15.1512.W.09

Education in times of transition and conflict and the role of researchers in processes of transformation

Prof. Dr. Diana Sahrai

16.15

12.S.14
12.O.12
12.W.12
12.W.14

Reflexion des Referats bezüglich der eigenen Forschung und Rolle als Nachwuchswissenschaftler*in
17.4512.W.09Wrap-up
18.30Lounge im 12. StockAbendessen

 

ZeitRaumVeranstaltungspunkt
8.3012.W.14Öffnung Kolloquiumsbüro
9.0012.W.09Begrüssung
9.1512.W.09

Education, Quantification and Utopia: Numbers as Chameleons and Chimeras

Prof. Dr. Sotiria Grek

10.1512.S.14
12.O.08
02.S.10
02.S.14
Reflexion des Referats bezüglich der eigenen Forschung und Rolle als Nachwuchswissenschaftler*in
11.45Lounge im 12. StockStehlunch
12.4512.W.09Wrap-up
13.1512.S.14
12.O.08
02.S.10
02.S.14
Kollegiales Coaching in Kleingruppen
14.3012.W.09Verabschiedung

 

Planungsgruppe

Prof. Dr. Franziska Felder, Inklusion und Diversität, Institut für Erziehungswissenschaft, Universität Zürich
Prof. Dr. Tina Hascher, Abteilung Schul- und Unterrichtsforschung, Institut für Erziehungswissenschaft, Universität Bern
Prof. Dr. Stefan Hauser, Forschung & Entwicklung, Pädagogische Hochschule Zug
Tomas Kaqinari, Institut für Bildungswissenschaften, Universität Basel
Prof. Dr. Stefan Keller, Fachdidaktische Forschung, Pädagogische Hochschule Zürich
Prof. Dr. Sabine Krause, Departement für Erziehungs- und Bildungswissenschaften, Universität Fribourg
Prof. Dr. Claudia Leopold, Pädagogische Psychologie, Zentrum für Lehrerinnen- und Lehrerbildung, Universität Fribourg
Prof. Dr. Elena Makarova, Institut für Bildungswissenschaften, Universität Basel
Prof. Dr. Susanne Metzger, Institut für Bildungswissenschaften, Universität Basel

Weitere fachliche Expert*innen

Prof. Dr. Sotiria Grek, European and Global Education Governance, School of Social and Political Science, University of Edinburgh
Prof. Dr. Diana Sahrai, Abteilung Kindheitspädagogik, Institut für Erziehungswissenschaft, Pädagogische Hochschule Freiburg