Partnerschaften

Associated Partnership im Projekt: R/EQUAL - Requalification of (recently) immigrated and refugee teachers in Europe

In times of increased migration since 2015, Europe has become a central destination for a high number of migrants and refugees worldwide. Sweden, Germany and Austria are the main target countries for many recently immigrated people from conflict and war zones. Within this group also teachers have come to Europe. The possibilities to acknowledge the qualifications of these highly skilled migrants vary according to the respective national migration policy and the structures of teacher education. Most of these internationally educated professionals cannot work as teachers in the host country without further qualification.

R/EQUAL focuses on international networking and the exchange of expertise in the field of higher education activities concerning (recently) immigrated and refugee teachers in Europe. R/EQUAL supports existing programmes at the Universities Stockholm, Vienna, Cologne and the University of Education Weingarten by collaborating on a European level. At the same time, the collected expertise for running a programme in the future is provided for other institutions in higher education in Europe.

R/EQUAL is funded by the European Union in the programme ERASMUS+, action “Partnership in Higher Education” (2018-1-DE-01-KA203-004241). The project started in September 2018 and ends in February 2021. R/EQUAL is coordinated by the University of Cologne.

Weitere Informationen


Universität Wien

Ab dem Sommer 2020 werden die Universität Wien und das Institut für Bildungswissenschaften der Universität Basel gemeinsame Summer Schools durchführen.

Infos zu den kommenden Summer Schools folgen.


Freiburg Advanced Center of Education (FACE) - School of Education 

KeBU - Kompetenzverbund empirische Bildungsforschung

Im Rahmen seiner Doktoratsausbildung führt das IBW in Kooperation mit dem Freiburg Advanced Center of Education (FACE)  - School of Education und dem KeBU - Kompetenzzentrum empirische Bildungsforschung alle zwei Jahre binationale Tagungen zu aktuellen Forschungsthemen in den Fachdidaktiken durch.

Die erste  Tagung Fachdidaktiken im Austausch - Internationales Kolloquium: Zentrale Themen fachdidaktischer Forschung fand am 06.02.2019 auf dem Campus Muttenz statt. Keynote speaker waren Prof. Dr. Christine Streit (PH FHNW), Prof. Dr. Stefan Keller (PH FHNW), Prof. Dr. Martin Luginbühl (Universität Basel) sowie Prof. Dr. Olaf Köller (IPN, Kiel).

Die Expert*innen und die Doktorierenden machten in ihren Beiträgen sichtbar, welche Fragestellungen in verschiedenen Fachdidaktiken an den beteiligten Institutionen bearbeitet werden, und wo über die Fach- und Ländergrenzen hinaus Synergien bestehen und loteten thematische Überschneidungen, Synergien oder Abgrenzungen zu Bezugsdisziplinen wie der Fachwissenschaft, der Erziehungswissenschaft oder der empirischen Bildungsforschung aus.

Die zweite Durchführung der Tagung findet am 15.02.2021 an der PH Freiburg i. Br. zum folgenden Thema statt: Mit Forschungsstrategien zu Erkenntnissen über fachliches Lernen und Lehren: Zweites binationales Kolloquium an der Pädagogischen Hochschule Freiburg. Der Titel bezieht sich auf Martyn Denscombes The Good Research Guide for Small Scale Social Research Projects und die darin dargelegte Differenzierung von Strategien und Methoden der Forschung. Keynote speaker sind Prof. Dr. Timo Leuders (PH Freiburg i. Br.) Prof. Dr. Stefan Keller (PH FHNW), Prof. Dr. Susanne Prediger (Universität Dortmund) sowie Prof. Dr. Jan Boelmann (PH Freiburg i. Br.).

Kontakt: Dr. Ursula Stohler (ursula.stohler@unibas.ch)