Neuerscheinungen

School adjustment of ethnic minority youth: a qualitative and quantitative research synthesis of family-related risk and resource factors

Makarova, E., Döring, A. K., Auer, P., ‘t Gilde, J., & Birman, D. (2021). School adjustment of ethnic minority youth: a qualitative and quantitative research synthesis of family-related risk and resource factors. Educational Review (published online 15 April 2021).


Psychometric Properties and Correlates of Precarious Manhood Beliefs in 62 Nations

Bosson, J.K., Jurek, P., Vandello, J.A., … Lindner, J.,… Makarova, E.,… et al. (2021). Psychometric Properties and Correlates of Precarious Manhood Beliefs in 62 Nations. Journal of Cross-Cultural Psychology (published online March 4, 2021).


Der Übergang zur digitalen Lehre an den Universitäten Duisburg-Essen und Basel in Zeiten der Corona-Pandemie

Göbel, K., Makarova, E., Neuber, K. & Kaqinari, T. (2021). Der Übergang zur digitalen Lehre an den Universitäten Duisburg-Essen und Basel in Zeiten der Corona-Pandemie. In U. Drittler & C. Kreidl (Hrsg.), Wie Corona die Hochschullehre verändert (p. 351-374). Berlin: Springer.


Entwicklung und Struktur der Lehrerinnen- und Lehrerbildung in der Schweiz

Herzog, W. & Makarova, E. (2020). Entwicklung und Struktur der Lehrerinnen- und Lehrerbildung in der Schweiz. In C. Cramer, J. König, M. Rothland & S. Blömeke (Hrsg.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (p. 237-246). Stuttgart: UTB.


Acculturation and School Adjustment of Minority Students School and Family-Related Factors

Makarova, E. (Ed.) (2020). Acculturation and School Adjustment of Minority Students School and Family-Related Factors (1st Edition). Abingdon: Routledge.


«Naturwissenschaft ist (auch) Frauensache!»: Gendergerechtigkeit von Lehrmitteln auf der Sekundarstufe II – Ausblick auf die Volksschule

Wenger, N. & Makarova, E. (2020). «Naturwissenschaft ist (auch) Frauensache!»: Gendergerechtigkeit von Lehrmitteln auf der Sekundarstufe II – Ausblick auf die Volksschule. Bündner Schulblatt, Oktober,  S. 13.


Frei von Genderklischees − Herausforderungen und Potenziale für die schulische Berufsorientierung

Makarova, E. (2020). Frei von Genderklischees - Herausforderungen und Potenziale für die schulische Berufsorientierung, Lernende Schule, 90, 14-17.


Naturwissenschaft ist (auch) Frauensache!

Makarova, E. (2020). Einblicke in das Projekt «Naturwissenschaft ist (auch) Frauensache!». VSMP-Bulletin, 143, 24-25.


Can an instructional video increase the quality of English teachers’ assessment of learner essays?

Keller, S., Vögelin, C., Jansen, T., Machts, N. & Möller, J. (2019). Can an instructional video increase the quality of English teachers’ assessment of learner essays? RISTAL, 2, 140-161.  


Berufsorientierung als Copingprozess

Herzog, W. & Makarova, E. (2020). Berufsorientierung als Copingprozess. In T. Brüggemann & S. Rahn (Hrsg.), Berufsorientierung – Ein Lehr- und Arbeitsbuch (2., überarbeitete und erweiterte Auflage, p. 73-82). Münster: Waxmann.


Geschlechtersegregation bei der Berufs- und Studienwahl von Jugendlichen

Makarova, E. & Herzog, W. (2020). Geschlechtersegregation bei der Berufs- und Studienwahl von Jugendlichen. In T. Brüggemann & S. Rahn (Hrsg.), Berufsorientierung – Ein Lehr- und Arbeitsbuch (2., überarbeitete und erweiterte Auflage, p. 271-278). Münster: Waxmann.


The Role of Psychologists in International Migration Research: Complementing Other Expertise and an Interdisciplinary Way Forward

Schwartz, S. J., Walsh, S. D., Ward, C., Tartakovsky, E., Weisskirch, R. S., Vedder, P., Makarova, E., Bardi, A., Birman, et al. (2020). The Role of Psychologists in International Migration Research: Complementing Other Expertise and an Interdisciplinary Way Forward. Migration Studies (published online 24 January 2020).


Berufswahl von Schülerinnen und Schülern mit Serious Games fördern: Das Spiel like2be und seine Wirksamkeit

Makarova, E. & Keller, Ch. (2019). Berufswahl von Schülerinnen und Schülern mit Serious Games fördern: Das Spiel like2be und seine Wirksamkeit. berufsbildung – Zeitschrift für Theorie-Praxis-Dialog, 180(73), 14-16.


Gendergerechtigkeit in Lehrmitteln für naturwissenschaftlichen Unterricht: Handreichung für Lehrpersonen

Makarova, E. & Wenger, N. (2019a). Gendergerechtigkeit in Lehrmitteln für naturwissenschaftlichen Unterricht: Handreichung für Lehrpersonen. Basel: Universität Basel, Institut für Bildungswissenschaften.


Cover Intercultural Education

In Intercultural Education

 

Makarova, E. (Ed.) (2019). Special Issue: Acculturation and school adjustment of minority students: school and family-related factors. Intercultural Education, 30(5).

 

Makarova, E. (2019). Acculturation and school adjustment of minority students: school and family-related factors - Introduction.Intercultural Education, 30(5), 445-447.

 

Makarova, E., 't Gilde, J., & Birman, D. (2019). Teachers as risk and resource factors of minority students’ school adjustment: An integrative review of qualitative research on acculturation. Intercultural Education, 30(5), 448-477. 


The gender gap in STEM fields: The impact of the gender stereotype of math and science on secondary students’ career aspirations.

Makarova, E., Aeschlimann, B. & Herzog, W. (2019). The gender gap in STEM fields: The impact of the gender stereotype of math and science on secondary students’ career aspirations. Frontiers in Educational Psychology (published online July 10th 2019).


The influence of lexical features on teacher judgements of ESL argumentative essays.

Vögelin, C., Jansen, T., Keller, S., Machts, N., & Möller, J. (2019). The influence of lexical features on teacher judgements of ESL argumentative essays. Assessing Writing, 39, 50-63. doi:10.1016/j.asw.2018.12.003


Automated Essay Scoring at Scale: A Case Study in Switzerland and Germany.

Rupp, A.; Casabianca, J.; Krüger, M.; Keller, S. & Köller, O. (2019). Automated Essay Scoring at Scale: A Case Study in Switzerland and Germany. Wiley Online Library.


Diagnostik im Englischunterricht / Fremdsprachenunterricht

Fleckenstein, J. und Keller, S. (2019). Diagnostik im Englischunterricht / Fremdsprachenunterricht. In: F. Zimmermann, J. Möller & T. Riecke-Baulecke. Basiswissen Lehrerbildung: Diagnostik im schulischen Kontext. Seelze: Klett-Kallmeyer.


Geschlechtergerechtigkeit von Lehrmitteln

Makarova, E., Lindner, J. & Wenger, N. (2019). Geschlechtergerechtigkeit von Lehrmitteln. vpod bildungpolitik - Zeitschrift für Bildung, Erziehung und Wissenschaft, 211, 5-6.


Bildung über Berufe mit Serious Games? Potenziale zur Förderung gendersensibler Berufsorientierung.

Driesel-Lange, K., Makarova, E. & Kieslich, K. (2019). Bildung über Berufe mit Serious Games? Potenziale zur Förderung gendersensibler Berufsorientierung. In F. Gramlinger, A. Ostendorf, C. Iller, K. Schmid &, G. Tafner (Hrsg.), Bildung=Berufsbildung?! (p. 353 - 366). Bielefeld: wbv.